Op 16 mei vond de GRUYTER-Talks plaats. Tijdens de Talks gingen we met sprekers Theo van der Meijs, Bas van Gestel en Philip Jordanov op zoek naar het antwoord op de vraag: welke rol speelt je onderbewustzijn en dus de werking van je brein bij Brand Identity Growth en merkbeleving? En hoe gaan creatief ondernemers en opdrachtgevers om met deze rol? Hieronder de terugblik op het event!
Alledaagse ervaringen
Theo van der Meijs van Studio-073 trapte af. “Eerst even kennismaken.”, was zijn openingszin. Het publiek mocht bordjes omhoog houden om aan te geven vanuit welke rol zij aanwezig waren. De helft van de vijftig bezoekers zat er vanuit de rol als opdrachtgever en de andere helft van de bezoekers was aanwezig vanuit de rol als creatief bureau. Theo nam het publiek mee in alledaagse ervaringen waarin de impact van merkconsistentie en -beleving duidelijk zichtbaar is.
“Je voelt het in je onderbuik”
Na deze interactieve inleiding nam Bas van Gestel van Kinsmen Collective het stokje over. Als creatief bureau merken zij geregeld dat klanten een opdracht uitschrijven, maar vervolgens aan de haal gaan met de zeer bewust en secuur gecreëerde Brand Identity. Bas liet zien dat hem vaak in kleine dingen zit; afwijkende regelafstanden, andere belijningen, niet consistent kleurgebruik. Als klant vóél je op intuïtief niveau dat het niet klopt. In het onderbewuste gebeurt iets, wat zorgt voor afbreuk aan de betrouwbaarheid van een merk; je lijkt af te haken en dat merk niet meer interessant te vinden.
Maar, zoals Bas zei, dit is een gevoel! In de onderbuik. Maar hoe zit dit wetenschappelijk gezien eigenlijk?
De wetenschappelijke onderbouwing
We sloegen een brug naar de wetenschap. Cognitief neuropsycholoog Philip Jordanov nam ons mee in de werking van het brein. Hij legde uit dat ons brein ons laat handelen door middel van twee systemen: een systeem dat snel, onbewust en automatisch is (goed voor alledaagse beslissingen), en een systeem dat langzaam en bewust is en vanuit veel aandacht werkt (goed voor complexe beslissingen). Ten opzichte van merkbeleving treden er door die twee verschillende systemen een aantal regels op. Eén van die regels is: hoe vaker we iets zien, hoe meer we het gaan mogen. Consistentie en herkenbaarheid speelt hierbij dus een belangrijke rol in.
De talks van de drie heren achter elkaar, vormden een mooi 1-2-3’tje. Vanuit ervaringen uit de praktijk en onderbuikgevoelens maakten we de overstap naar de wetenschappelijke onderbouwing. Dit alles om kennis en bewustwording te vergroten!
Spreken over jouw expertise?
De GRUYTER-Talks van 16 mei is een mooi voorbeeld van hoe ondernemers uit De Gruyter Fabriek hun kennis delen met anderen die werkzaam zijn in de Fabriek. Ben jij ook werkzaam in De Gruyter Fabriek en heb jij vanuit jouw expertise een tof onderwerp om over te spreken? Neem contact met ons op via communicatie@degruyterfabriek.nl. We gaan graag met je in gesprek en wie weet organiseren we de volgende GRUYTER-Talks met jou!
Mis geen events meer!
Heb je deze GRUYTER-Talks gemist, maar wil je er de volgende keer bij zijn? Schrijf je in voor onze community nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle events.
Bekijk alle foto's
Hieronder vind je een preview van de foto's. Benieuwd naar alle foto's?
Bekijk ALLE foto's hier!