Leg eens iets meer uit over AR, want dat is waar het bij jullie uiteindelijk om draait toch?
“Eigenlijk wel ja, al is wat we doen eigenlijk nog iets breder en dat noemen we immersive tech. Dat betekent eigenlijk alles aan tech of advertisement wat iemand meer meeneemt in een verhaal dan een gewone, statische video. Het vetste daarvan vind ik wel AR. Dat komt omdat de telefoons van nu het zo gemakkelijk maken om iets van de digitale wereld samen te laten vloeien met de echte wereld, dat het bijna niet van echt te onderscheiden is. Ik zou hier in deze ruimte nu een bank kunnen plaatsen, op een manier dat het niet van echt te onderscheiden is. De belichting in de ruimte zou helemaal meekomen op die bank, de schaduw die die bank zou maken, zou op de vloer vallen en als die bank twee meter breed is, zou hij ook precies twee meter breed zijn in de ruimte. Het is heel vet om te zien hoe die digitale en echte realiteit samenvloeien.”
Als advocaat van de duivel: er kleven ook nadelen aan deze ontwikkelingen toch?
“Nou, een argument dat je vaak hoort is dat de jongere generatie tegenwoordig alles via hun telefoon doet. Er zit altijd een schermpje tussen. Er valt iets voor te zeggen dat dat ten koste gaat van verbinding. Daar staat tegenover dat via die telefoon tegelijkertijd veel meer verbinding ontstaat. Weliswaar online, maar ineens is heel de wereld met elkaar verbonden. Je kunt tegenwoordig binnen één seconde in contact staan met vrienden uit Amerika, dat kon 50 jaar geleden natuurlijk niet.”
En wat voorzie je in de toekomst, wat dit betreft?
“Ik denk dat alles iets minder irritant wordt om te gebruiken. Zo’n telefoon is toch iets wat je in je hand moet houden, wat je op een bepaalde manier blokkeert. Ik denk dat over vijf tot tien jaar de telefoon plaats maakt voor iets als een bril of iets wat over je hoofd ligt, waarop je heel veel informatie te zien kan krijgen, maar je handen vrij hebt om te doen wat je wil.”
Hier zijn de grote Tech-bedrijven ook al mee bezig, toch?
“Ja, Google heeft de Google Glasses al, Meta heeft er een aantal, en Apple heeft de Apple Vision Pro laatst gelanceerd. Het is er dus al wel, maar het is momenteel nog te duur en het is nog niet sociaal acceptabel om zo’n bril in het openbaar te dragen.” Lachend: “Je wordt gewoon echt raar aangekeken als je met zo’n unit bijvoorbeeld de trein of het vliegtuig in komt lopen.”
Even terug naar jou, waar ben je het meest trots op?
“Ik denk dat het team dat er nu staat het grootste succes is. Cultuur is natuurlijk iets ontastbaars. Je kunt dat wel neer willen zetten en op een bepaalde manier voor je zien, maar dat moet dan ook nog tot uiting komen. Dat is best goed gelukt en daar ben ik echt heel trots op.”
Maar dit team en die cultuur is niet toevallig zo ontstaan neem ik aan?
“Nee, ik heb er wel over nagedacht. Samen met mijn vriendin, die een achtergrond heeft in recruitment, hebben we heel zorgvuldig naar de kandidaten gekeken. En dan niet alleen naar de harde skills, maar juist ook naar hoe iemand als persoon past binnen het team. Ik denk dat die selectie wel heeft gezorgd dat de basis goed was, maar uiteindelijk zijn het de mensen die het maken tot wat het is.”