Binnenkijken bij Arthur & Brent van ondernemer Marcel Ploegmakers

Binnenkijken bij...

Binnenkijken bij Arthur & Brent van ondernemer Marcel Ploegmakers

30 oktober 2023

Marcel Ploegmakers (52) voelt zich een echte Bosschenaar, woont dan ook in de binnenstad van Den Bosch en gaat iedere dag graag op zijn fiets naar zijn werk in De Gruyter Fabriek. 

Hij is Partner en Merkstrateeg bij strategisch communicatiebureau Arhtur & Brent, waarmee hij samen met partners Kitty Wilgers en Alex Abrahams sinds 2010 verantwoordelijk voor is voor de ontwikkeling van vele marketingstrategieën en herpositioneringen.

“WIJ STELLEN ONS HEEL GRAAG OP ALS MEDEWERKERS VAN HET BEDRIJF EN GAAN SAMEN MET ANDEREN OP ZOEK NAAR DE JUISTE RICHTING.”

Marcel over hun manier van werken

Vanuit de drang om iets te gaan ondernemen en liever samen te huren dan alleen, kwamen Marcel en zijn medeoprichters in 2010 in De Gruyter Fabriek terecht. In de zoektocht naar een naam voor een communicatiebureau doken ze in de geschiedenis van De Gruyter Fabriek. Daaruit bleek dat de fabriek in hun hoogtijjaren heel goed waren in marketing. Zo waren ze onder andere bedenker van ‘10% korting bij je volgende aankoop’. Degene die dat destijds bedacht? Arthur. Destijds bestond de term ‘branding’ nog niet echt, dus dat was iets wat Arthur niet deed. Omdat dat vandaag de dag van groot belang is, werd Brent als afgeleide van Brand aan de naam toegevoegd. Uiteindelijk staat Arthur voor de onveranderlijke marketingwetten: waarom besta je? Wat doet je concurrentie? Wie is je klant? Et cetera. En Brent staat voor de vernieuwing: wat speelt er nog meer in de markt? Moeten we iets nieuws proberen? Hoe krijgt een strategie uiting. Enzovoorts. De combinatie van de twee is de essentie van het huidige communicatiebureau met strategie als uitgangspunt. Tot drie jaar terug was Arthur & Brent met drie, tijdens corona namen ze een ander marketingbureau over en zijn ze doorgegroeid naar een team van tien.

Met de deur in huis: ik zie op de deur ‘the bigger office’ staan, wat is dat precies?
“Dat is ontstaan vanuit samenwerkingen met andere bedrijven. Wij zitten als merkstrategen meestal in de voorhoede van een traject met een klant. Als we een strategie hebben ontwikkeld, dan heb je vervolgens websitebouwers, tekstschrijvers, filmers en dergelijke creatives nodig. We merkten dat we in De Gruyter Fabriek, als je een beetje je best doet, veel van zulke bedrijven en zelfstandigen kunt leren kennen. Onze stellingname is: we zoeken het eerst dichtbij, dus in de Gruyter, voordat we verder kijken. Toen we in 2016 op zoek gingen naar een nieuwe plek voor Arthur & Brent kwam deze ruimte vrij. Dit was eigenlijk net iets te groot voor ons drieën, dus bedachten we: wat nou als we onze vaste leveranciers en partners hier nu bij komen zitten. Zonder verplichtingen, maar je kunt klanten wel samen de hand geven. Zo zijn er een aantal hierbij komen zitten en dat is hoe the bigger office is ontstaan.”

Arhur & Brent en andere partners uit ’the bigger office’ tijdens een sessie met een opdrachtgever

Even persoonlijk: wie is jouw favoriete artiest?
“Ik houd heel erg van jazz, dus dan komt Gregory Porter meteen naar boven. Verder houd ik ook erg van dansen en disco en daarvoor zoek ik het graag in de hoek van George Michael.”

Waar sta jij ’s ochtends op?
“Letterlijk? Om een bakje kwark met muesli te eten. Ook sport ik ook graag in de ochtend, waar ik wel een uurtje eerder voor op kan staan. Verder voelt mijn werk niet als werk, ik vind het heel leuk om dingen te doen, dus dat is altijd lekker wakker worden. Ik sta ’s ochtends altijd wel op met veel energie om de dag te beginnen.”

Wat maakt Arthur & Brent bijzonder ten opzichte van andere bureaus?
“Daarvoor moet ik even terug in de tijd. Wij hebben heel lang aan de klantkant gezeten van wat wij nu doen. Wij waren toen klant van een bureau, dus we weten hoe bureaus werken. De meeste van zulke bureaus geef je een opdracht waarmee ze in hun ivoren toren aan de slag gaan, waarna ze met hun volledig uitgewerkte ideeën komen en de boodschap: zo moet je het gaan doen. Dat wilden wij niet. Wij stellen ons heel graag op als medewerkers van het bedrijf en gaan samen met anderen op zoek naar de juiste richting. We hebben veel ervaring, dus we kunnen de juiste vragen stellen, maar de mensen die er werken weten vaak het allermeest over hun vak. We zijn dus veel meer een soort begeleiders van het traject, in plaats van dat wij het helemaal uitkauwen zonder samenspraak van medewerkers zelf.

Wat betekent succes voor jou?
“Ik vind het heel gaaf als we in samenwerking met die medewerkers van zo’n bedrijf tot mooie uitingen komen, zoals een motto en een mooie visuele identiteit. Als je zo’n nieuwe identiteit na zo’n traject dan bijvoorbeeld op een bus langs ziet komen rijden, weet je dat het echt goed is gegaan en dan ben ik daar heel trots op. Hoewel ik het proces eigenlijk het belangrijkst vind, is zo’n uitwerking natuurlijk wel een hele mooie bevestiging van het succes.”

“ALS JE DAN NA HEEL VEEL SESSIES HET RESULTAAT PRESENTEERT EN DAT WORDT DAN ZO ONGEVEER MET GEJUICH ONTVANGEN, DAN IS DAT ECHT HEEL GAAF.”

Wat is het grootste succes tot nu toe geweest voor jou?
“Dan komen er bij mij twee cases naar boven. Voor mij persoonlijke was Jheronimus Bosch 500, waar ik als communicatiestrateeg aan was verbonden, een hele mooie klus. Op een bepaald moment hebben we de missie en visie tegen het licht gehouden en zijn we terug gegaan naar de kern. Vanuit daar hebben we toen een nieuw pay-off ontwikkeld ‘Welkom thuis Jheronimus’. Simpel, maar simpel is vaak het moeilijkst. Die slogan heb ik ooit ’s nachts bedacht en vervolgens hing die pay-off overal op straat en werd het gebruikt als afsluiter tijdens een speech van de burgemeester. Dat maakt me dan wel heel trots. Verder hebben we vorig jaar Wienerberger als nieuwe klant mogen verwelkomen. Dat is een groot bedrijf gespecialiseerd in allerhanden bouwmaterialen met meer dan 1500 werknemers. Zij hebben ons het vertrouwen gegeven om de hele positionering uit te werken. Als je dan na heel veel sessies het resultaat presenteert en dat wordt dan zo ongeveer met gejuich ontvangen, dan is dat heel mooi. Dat is toch een bevestiging van tot waar we zijn gekomen in de afgelopen jaren.”

Is er een manier waarop je dat succes waarborgt?
“Jazeker, het is de uitdaging om de neuzen van alle betrokkenen binnen een bedrijf weer dezelfde kant op te krijgen. Om dat te bewerkstelligen stellen wij onszelf altijd vier vragen waar we alles aan afmeten. Namelijk: is het geloofwaardig wat er gezegd wordt? Is het onderscheidend? Is het relevant? En tot slot: kun je er langer mee door? Wij zijn pas tevreden als op alle vier die vragen een volmondige JA! geantwoord kan worden. En als dat het geval is, dan is de klant ook eigenlijk altijd tevreden.”

Je hebt vast ook tegenslagen gekend, welke is je het meest bijgebleven?
“Voor de fusie tussen twee bedrijven in de financiële sector zaten we in een best lang pitchtraject, waarbij we uiteindelijk af zijn gewezen omdat ze ons te klein vonden. Ze vonden ons harstikke goed, maar durfden het vanwege onze kleine omvang niet aan. Dit was voor ons best een tegenslag en tegelijkertijd een eyeopener dat we ook aan onze eigen positionering moesten werken. We mochten best wat meer zelfvertrouwen uitstralen, dat was wel een leermoment.”

“IK BEN DUS NIET ZO VEEL MET DE BALANS TUSSEN WERK EN PRIVÉ BEZIG, MAAR VEEL MEER MET BEWUST DICHT BIJ MEZELF BLIJVEN, ZODAT IK ZELF NIET UIT BALANS RAAK.”

Marcel over zijn werk-privé-balans
839

Hoe ben je bezig met je balans tussen werk en privé?
“Ik heb het geluk dat ik mijn werk heel leuk vind, waardoor het geen energie kost. Daarnaast ben ik heel blij dat ik eigen ondernemer ben, wat ervoor zorgt dat ik wanneer ik het nodig acht kan zeggen: nu even niet. Ik ben best veel bezig met gezond blijven, daarom sport ik veel en houd ik mezelf goed in de gaten. Een echte scheiding tussen werk en privé heb ik dus niet, je staat als ondernemer nou eenmaal 24 uur per dag aan en mijn laptop gaat ook mee op vakantie. Ik ben dus niet zo veel met de balans tussen werk en privé bezig, maar veel meer met bewust dicht bij mezelf blijven, zodat ik zelf niet uit balans raak.”

Waar haal jij je inspiratie vandaan?
“Veel uit de omgang met mensen. Nieuwsgierigheid zijn naar wat mensen en bedrijven beweegt is een belangrijke drijfveer voor mij en daar haal ik veel inspiratie uit. Het enthousiasme van mensen is ook enorm inspirerend. Soms ga je bij een bedrijf naar binnen en daar bruist de energie dan aan alle kanten.”

Je had er al wat over verteld, maar wat voor meerwaarde heeft De Gruyter Fabriek voor jullie?
“Ja onze naam en the bigger office komen hieruit voort. Verder komt een groot netwerk van leveranciers ook hier vandaan. Ik fiets vaak naar het werk, wat voor mij persoonlijk dan weer erg fijn is. Ik denk wel dat De Gruyter Fabriek qua creatieve hotspot nog meer naam mag krijgen in de omgeving.”

Heb jij als merkstrateeg ideeën voor De Gruyter Fabriek?
“Ik denk dat je dan moet beginnen bij wat De Gruyter Fabriek is en wat niet. Wat is je merkverhaal en wat wil je er allemaal mee bereiken? En maak je geld vrij om er campagne voor te voeren? Dat moet je met z’n allen ook willen.”

Hoe zou jij het willen zien?
“Ik denk dat De Gruyter Fabriek ook vanuit z’n oorsprong moet denken. Het is een fabriek, daar wordt iets gecreëerd. Dat ‘creëren van iets’ is denk ik een mooie lijn van waaruit je kunt gaan denken.”

En heb je nog tips met betrekking tot de community?
“Ik merk dat uitnodigingen voor borrels of andere happenings vaak bij de ondernemers terechtkomen, maar lang niet altijd bij de medewerkers. Ik denk dat het goed is om te bekijken op welke manier je de medewerkers kunt triggeren ten opzichte van ondernemers. Hoe kun je de hele community bereiken? Dat is wel een interessante vraag.”

“BEGIN VOORAL MET LEUKE DINGEN DOEN. PROBEER NIET METEEN PERFECT TE ZIJN, MAAR GA EROPUIT! GOOI DIE DEUREN OP EN GA MET MENSEN PRATEN. VAN HET EEN KOMT ALTIJD HET ANDER.”

Afsluitende vraag: wat is jouw gouden tip aan de nieuwe generatie creatieve ondernemers?
“Begin vooral met leuke dingen doen. Probeer niet meteen perfect te zijn, maar ga eropuit! Gooi die deuren op en ga met mensen praten. Van het een komt altijd het ander.”