Waar zijn jullie het meest trots op?
Nick: “We maken heel graag disruptief werk dat ver afstaat van hoe wij op traditionele manieren bereikt worden. Dus geen abri-campagnes of tv-reclames, maar eerder T-shirts, vogelhuisjes en andere producten waarbij we de belevingswereld van mensen binnendringen. We gaan altijd op zoek naar de communicatieoplossing via een onverwachts kanaal. Als het weer lukt om die te vinden, dan krijg ik daar wel een gevoel van trots bij.”
Thijs: “Als we het hebben over maatschappelijke campagnes voor het publieke domein, dan wordt het best vaak als saai en functioneel gezien. Ik ben er dus wel trots op hoe we steeds beter worden om die vaak saaie overheidsdingen zo neer te zetten dat mensen het zien en dat we maatschappelijk iets toevoegen. En we creëren een beweging waarbij steeds meer jonge creatieven hun talent willen inzetten voor het maatschappelijke doel in plaats van voor consumentenmerken.”
Hebben jullie een voorbeeld van een project waar jullie trots op zijn?
Thijs: “Niet zozeer een project, maar ik ben wel trots op het team wat er staat. Dat mensen hier graag willen komen werken en ook graag blijven werken. Een solide team met blije mensen. Als we dat hebben, maakt het me niet eens zo veel uit wat we precies doen.”
Nick: “Ik vond het Nudged by Nose project voor de gemeente Eindhoven een hele mooie. Voor de wijk Oud-Woensel, die er niet zo goed op stond, kregen we de opdracht om te kijken naar de problemen die er speelden en hoe ze daar grip op konden krijgen. We hebben op basis van de broken window theory gekozen om ons te richten op de afvalproblematiek. Het idee: schoon houdt schoon. Wanneer de basis op orde is verkleint dat ook de kans op de andere problemen die spelen in de wijk. Op dat moment werd door de gemeente met name gecommuniceerd in tekst, denk aan brieven en flyers. Maar kijkend naar de wijk, viel ons al snel op dat het merendeel van de bewoners een migratieachtergrond heeft en het begrijpen van taal niet zomaar een vanzelfsprekendheid is. We gingen op zoek naar een universele manier van communiceren die taal overstijgt en kwamen uit bij geur. Vanuit de wetenschap weten we dat geur ons sterkste zintuig is en dat het gedrag sterk kan beïnvloeden. Toen hebben we het vogelhuisje ontwikkeld, een soort paard van Troje. Niet geschikt voor vogels, maar volgeladen met geurkorrels. Daardoor rook het in de wijk heel fris, wat ervoor zorgde dat mensen zich schoner gingen gedragen. Het werkte. Hiervoor heeft gemeente Eindhoven een Esprix-award gewonnen, een reclameprijs die volgens mij toen voor de eerste keer door een gemeente werd gewonnen. Dat is wel een heel mooi voorbeeld van output waar we trots op kunnen zijn.”