Binnenkijken bij Frits Weck van Brasserie F @degruyter

Binnenkijken bij...

Binnenkijken bij Frits Weck van Brasserie F @degruyter

18 februari 2025

Frits Weck (54) is een geboren en getogen Bosschenaar, woont tegenwoordig met zijn vriendin en twee kinderen in Vught en is sinds vijf jaar eigenaar van Brasserie F @degruyter – een brasserie die naast lekker, vers eten, ook vergaderzalen en evenementlocaties verhuurt. Hij begon net voor de coronaperiode, wat een moeilijke periode was, maar voelt zich nu erg fijn in zijn rol en wordt ook meer en meer het bekende gezicht van De Gruyter Fabriek. Wij spraken hem over zijn manier van ondernemen, wat hij hiervoor deed en wat hij allemaal nog van plan is. 

2704
2704

“Daarna werd het tijd om meer met mijn passie te doen, en dat was altijd al koken.”

Beginnen bij jou: waar sta jij ’s ochtends voor op?

“Allereerst om te zorgen dat thuis iedereen wakker is en zijn dag start. Daarna ga ik toch graag naar mijn werk. Ik ben vanaf half 9 open, maar ben meestal vanaf 8 uur wel aanwezig. Ik vind het ook fijn om op tijd op de zaak te zijn, zodat alles gereed is voordat de eerste gasten er zijn.”

 

Je zit sinds een jaar of vijf in de brasserie, wat heb je daarvoor allemaal gedaan?

“Ik ben mijn werkzame leven begonnen in de retail, daarna heb ik een tijd in de telecom gezeten. Ik ben ook nog een tijdje actief geweest als consultant bij energiebedrijven. Daarna werd het tijd om meer met mijn passie te doen, en dat was altijd al koken. Toen ben ik online een luxueuze maaltijdbox begonnen. Een beetje een soort HelloFresh, maar dan echt een driegangendiner, waarvoor je wel moest kunnen koken. Dat heb ik in Vught en omgeving uitgezet. Op een bepaald moment deed ik ook steeds meer catering. Zowel voor grote groepen als voor kleine diners bij mensen thuis. Dat was vooral in de weekenden erg leuk om te doen, maar toen ik de mogelijkheid kreeg om de brasserie over te nemen, heb ik daarvoor gekozen. Dat wilde ik eerst nog combineren met de cateringwerkzaamheden, maar dat bleek al snel een onmogelijke opgave. Nu ligt mijn volle focus hier, op de brasserie.”

 

Hoe ben je tot deze kans gekomen?

“Vanuit de BIM boden ze mij de mogelijkheid aan om de brasserie over te nemen. In samenwerking met de BIM hebben we er echt iets heel moois van gemaakt. Eerst was er alleen een buffet, dat zijn we gaan combineren met een à-la-carte-concept. Mensen kunnen, naast de broodjes die ze kunnen afhalen, ook gewoon een lekker lunchgerecht van de kaart bestellen."

“We proberen aan de complete, nogal uiteenlopende doelgroep die in De Gruyter Fabriek komt, te denken. Van een lekker snel broodje om mee te nemen, tot aan een uitgebreide lunch aan tafel.”

Wat zijn de belangrijkste ideeën die je hebt doorgevoerd die voor het succes zorgen?

“Ik denk dat de kaart een grote rol speelt in het succes. Deze is toegankelijk en niet poepchic, maar hij bestaat uit hele mooie, verse producten, waardoor de kwaliteit wel echt goed is. Daarnaast hebben we geprobeerd aan de complete, nogal uiteenlopende doelgroep die in De Gruyter Fabriek komt, te denken. Van een lekker snel broodje om mee te nemen, tot aan een uitgebreide lunch aan tafel. Daarnaast zorgen we ervoor dat de broodjes en de soep van de to go corner ook iedere week wisselen, zodat het niet gaat vervelen.”

 

En qua inrichting, is daarin iets veranderd?

“Ja, het was een hele bonte en kleurrijke bedoening toen we startten, dat hebben we wat neutraler gemaakt en we hebben de industriële look er meer in teruggebracht. Verder hebben we veel groen toegevoegd met een aantal flinke planten. Het past nu beter bij de fabriek denk ik.”

2706

“Er komen ook mensen langs die komen lunchen omdat ze erover gehoord hebben, dat is leuk.”

Komen er ook mensen van buitenaf?

“Ja! En gelukkig steeds meer. Het grootste deel komt natuurlijk uit de fabriek, maar er zijn ook steeds meer mensen van buitenaf die een zaal huren, die dan hier ook eten. Er komen ook mensen langs die komen lunchen omdat ze erover gehoord hebben, dat is leuk.”

 

Hoe zou je het nog bekender kunnen maken?

“We gaan sowieso de socials aanpakken. Daar gaan we meer lijn in brengen, zodat we online wat meer zichtbaar worden voor de wereld. Het is wel een uitdaging om top of mind te zijn bij mensen die bij bijvoorbeeld Van der Valk afspreken. Hoe zorgen we ervoor dat ze hier een keer afspreken? Dat blijft een uitdaging.”

 

Jij hebt de covid-periode ook meegemaakt; hoe was dat?

“Dat was meteen een hele grote tegenslag. Mijn pech was dat ik geen recht had op bepaalde uitkeringen, omdat ik nog geen cijfers had die ik kon overleggen. Mijn geluk was dat ik maar één man personeel had, waardoor ik het in samenwerking met de BIM toch kon rondbreien. Pas nadat we weer helemaal open mochten, zag ik wat de potentie echt was.”

 

Als je daarop terugkijkt, heb je daar iets uitgehaald qua lessen?

“Ik moet zeggen dat ik bij mezelf een soort veerkracht heb leren kennen. Ik bleef in mogelijkheden denken. Er waren bijvoorbeeld veel bedrijven die even een zaal nodig hadden, daar hebben we op ingespeeld. Toen we helemaal dicht moesten, heb ik wel nog steeds mijn gezicht laten zien en heb kennis gemaakt met een hoop mensen die hier in het gebouw zitten.”

 

Zijn er nog uitdagingen die je hebt voor de komende tijd?

“Ik ben voornemens om het contact met de ondernemers in De Gruyter Fabriek nog beter te maken. Ik wil de mensen bereiken die hier zitten en zorgen dat iedereen weet wat we doen. Dat is een mooie uitdaging. Dat ga ik onder andere doen door initiatieven te organiseren vanuit de brasserie, voor de ondernemers.”

 

Wat vind je het leukst van deze onderneming?

“De mensen. Het contact met de mensen en het ze enorm naar hun zin te maken, waardoor ze heel graag terugkomen. Dat, natuurlijk samen met het mooie team dat ik om me heen heb.”

 

Wat betekent succes voor jou?

“Als we kunnen bewerkstelligen dat we de eerste zijn waar mensen aan denken wanneer ze op zoek zijn naar een leuke locatie voor een evenement, een vergadering, of een goede lunch. Als al die mensen die hier dan komen tevreden zijn, dat is voor mij succes met de brasserie.”

2705

Over De Gruyter Fabriek: hoe kijk jij tegen de community aan?

“Ik denk dat het allemaal unieke mensen zijn, met hele bijzondere bedrijven en verhalen. Van kunstenaars tot reclamebureaus. Ik zie dat hier zo ontzettend veel kwaliteit zit. Dat is heel mooi om te zien.”

 

En wat krijg je terug vanuit de community?

“Dat ik het goed volhoud, en dat ik in die vijf jaar tijd iets moois heb neergezet; dat krijg ik zo nu en dan te horen.”

Heb je nog tips voor de community?

“Als cateraar had ik ooit het plan om onderlinge borrels te organiseren, waarbij één bedrijf de gastheer was die de bitterballen aanbood. Dat bedrijf mocht dan een praatje houden over hun bedrijf, en daarna begon de borrel. Zoiets is wellicht ook een goed idee voor de community. Met als uiteindelijk doel: ervoor zorgen dat de buren van elkaar weten wat ze doen. Wellicht kunnen ze iets voor elkaar betekenen.”

“Het klinkt cliché, maar kijk naar wie je klant is, wat hun wensen zijn en probeer daar echt op in te spelen, helemaal als die klanten anders zijn dan wie jij bent. Laat je niet leiden door aannames.”

Frits' gouden tip aan de nieuwe generatie horecaondernemers.

Wat is jouw gouden tip aan de volgende generatie horecaondernemers?

“Blijf jezelf ontwikkelen. Je hoeft niet allemaal mee te gaan met de nieuwste trends qua digitalisering, maar blijf vooral geloven in je mensen en in je visie. Het klinkt cliché, maar kijk naar wie je klant is, wat hun wensen zijn en probeer daar echt op in te spelen, helemaal als die klanten anders zijn dan wie jij bent. Laat je niet leiden door aannames.”

meer weten over Brasserie F @degruyter?

Dank voor het invullen

Je bent bijna ingeschreven voor onze nieuwsbrief. Er is een bevestiging via e-mail naar je onderweg.