Binnenkijken bij Spic'd van ondernemers Leontien van Nistelrooy & Sander Leesberg

Binnenkijken bij...

Binnenkijken bij Spic'd van ondernemers Leontien van Nistelrooy & Sander Leesberg

17 januari 2024

Leontien van Nistelrooy – Slaats en Sander Leesberg zijn de compagnons die uit duurzame, bourgondische én esthetische overwegingen Spic’d oprichtten. De twee leerden elkaar kennen op de marketingafdeling van Brownies & Downies. Ze wisselden ideeën uit over ondernemen en in coronatijd voerden ze veel gesprekken over het hoe en wat van Spic’d, wat zich toen verder heeft ontwikkeld tot een mooi merk. Wij vroegen ze wat Spic’d nu precies inhoudt, wat hun doelen zijn, hoe ze omgaan met het ondernemerschap, welke tegenslagen ze kenden, wat succes voor hen betekent en meer.

Sander komt uit Erp, komt heel graag in Den Bosch, heeft Business Innovation gestudeerd waar je leert problemen op te lossen door middel van concepten en innovaties. Hij is muzikant, treedt zo’n drie à vier keer per maand in het weekend op en doet dat heel graag. Vindt ondernemen daarnaast een van de leukste dingen die er zijn. Van groot tot klein. Is naast Spic’d ook bezig met vrienden met het ontwikkelen van een oesterbar to go.

Leontien is gelukkig getrouwd, heeft een dochter van 17 en een zoon van 15 waar ze dol op is. Komt uit en woont in Hees, maar heeft door het beroep van haar man Ruud [van Nistelrooy, red] op veel plekken in Europa gewoond. Heeft vanwege voetbal altijd een meer ondersteunende rol gespeeld in het gezin, maar is sinds dat in rustiger vaarwater is gekomen uit de schaduw gestapt en heeft het ondernemen ontdekt. 

“We hebben de ambitie om de Rituals van de keuken te worden. Alles van Spic’d moet een cadeautje zijn dat je heel graag krijgt.”

Waar staan jullie ’s ochtends voor op?
Sander: “Voor een kop koffie en eigenlijk in z’n algemeenheid om er een leuke dag van te maken. Dingen doen die ik leuk vind in het leven, dat doe ik de laatste jaren heel actief. Er zijn jaren geweest, tijdens school, dat ik er echt tegenop zag. Ik vond werken dan veel leuker. Nu doe ik door het ondernemen en het spelen in de band eigenlijk iedere dag alleen maar dingen die ik leuk vind.”

Leontien: “Ik sta echt op voor die kop koffie en om de machine van de familie van Nistelrooy op te starten. Dan gaat alles in een sneltreinvaart. Ik heb soms het idee dat wanneer ik om half 9 op kantoor in Den Bosch aankom dat ik er echt al een halve dag op heb zitten.”

 

Waar is het idee voor Spic’d ontstaan?
Sander: “Het is een combinatie van ideeën geweest. Het idee voor olijfolie kwam vanuit mij. Ik ben erg bourgondisch. Ik houd heel erg van lekker eten, goede wijn, en dus ook van goede olijfolie, maar ik vond het altijd erg moeilijk om goede olijfolie te kopen. In de supermarkt bijvoorbeeld, sta je voor een heel groot schap, maar je ziet door de bomen het bos niet meer. Ik wilde één goede olijfolie vinden, testen, en die dan verkopen. Daar is het idee van Leontien bij gekomen van duurzaamheid.”

Leontien: “Tijdens een vakantie naar Tanzania moest ik bij de douane alle plastic spullen uit mijn koffer weggooien. Toen schrok ik een beetje van de hoeveelheid plastic die uit de koffers kwam. Dat was echt een eyeopener. Daar kwam het hergebruiken van de flessen uit voort. Uiteindelijk zijn het dus drie speerpunten geworden: allereerst een heel goed product, dus hele goede olijfolie, extra vierge, getest door het Olijfolie Instituut. Ten tweede moest het duurzaam zijn, dus de fles werd hervulbaar. Het derde speerpunt kwam toen bijna vanzelf: het moest een hele mooie fles worden die je heel graag op je aanrecht ziet staan.”

 

 

“Inmiddels sturen mensen een foto van de flessen in hun keuken met een bedankje. Dat is echt fantastisch.”

Hoe gaat het nu met Spic’d?
Sander: “We hebben de ambitie om de Rituals van de keuken te worden. Alles van Spic’d moet een cadeautje zijn dat je heel graag krijgt. We zijn lekker bezig op dat gebied. Zo hebben we leuke samenwerkingen met keukenleveranciers die het echt een perfect cadeau vinden bij een verkochte keuken. Dat is een goed teken.”

Leontien: “Voor ons was echt alles nieuw. Alleen het opzetten van de webshop kenden we al van ons werk bij Brownies & Downies. Maar het hele inkoopproces, de inkoopkortingen, klanten benaderen, het schakelen naar B2B, op zoek naar nieuwe concept stores om het merk te bouwen, dat was allemaal helemaal nieuw. Ik moet zeggen dat ik het heel fijn vind dat we dat samen doen, omdat het erg fijn is om te kunnen sparren over problemen om weer verder te komen.”

Sander: “Ja en we voelen ook echt dat mensen er enthousiast van worden, dat geeft veel energie om ermee door te gaan. Het begon bij vrienden en familie en daar weer vrienden van. Inmiddels sturen mensen die we niet kennen een foto van de flessen in hun keuken met een bedankje. Dat is echt fantastisch.”

1611

Oké, de Rituals van de keuken, betekent dat dat jullie het assortiment gaan uitbreiden?
Leontien: “Ja, grappig. Iemand zei laatst zelfs: ‘Rituals van de keuken? Jullie willen toch nog wel een niveau hoger qua design?’ Maar dat is natuurlijk vooral op het gebied van uitstraling.”

Sander: “Ja, Rituals noemen we vooral om richting te geven aan onze producten. We willen ons assortiment toetsen aan het feit dat ieder product echt een cadeautje is. Het moet echt als een mooi cadeau gegeven kunnen worden.”

Leontien: “Precies. En we hebben inmiddels naast de olijfolieflessen ook al zoutpotjes, grinders, en meer. We willen dat alles wat we op de markt brengen moet ook echt goed is, en dat kost tijd.”

 

Hebben jullie een stip op de horizon?
Leontien: “Wij zouden het gaaf vinden als Spic’d op de foto staat van keukens op Funda.”

Sander: “Ja, dat we op de foto van iedere keuken op Funda staan, dat is wel een mooie, meetbare stip op de horizon.”

 

Wat is het grootste succes tot nu toe?
Leontien: “Dat ik na het al die jaren van het vervullen van een ondersteunende rol in mijn gezin, nu naar voren ben gestapt en mijn eigen ding doe. Als iemand iets van Spic’d niet goed of mooi vindt, dan heb ik die verantwoordelijkheid. Dat ik die stap heb gezet, dat was wel echt een persoonlijk succes. Verder hebben we een hele grote keukenmaker als klant binnen gehaald, dat was een mooi succesmoment binnen de onderneming.”

Sander: “Voor mij was 4 november 2021 het moment dat ik geen baan meer had en écht volledig voor Spic’d ging. In die tijd zette ik vaak het nummer ‘Ravijn’ van Veldhuis & Kemper op, Daarin kwam de zin voor ‘De mooiste bloemen groeien aan de rand van het ravijn, en om die te kunnen plukken moet je durven bang te zijn’. Het is natuurlijk nog steeds best onzeker, maar toen zette ik de eerste stap en dat moment bracht wel echt veel trots met zich mee.”

1610

Wat betekent succes voor jullie?
Sander: “Als ik met mijn eigen bedrijf, met Spic’d dus, mijn boterham kan blijven verdienen. Eigenlijk is succes voor mij als ik kan blijven doen wat ik leuk vind.”

Leontien: “Ik denk dat succes voor mij betekent dat we vanuit niets iets hebben gemaakt. Iets wat waarde gecreëerd heeft en wat mensen graag willen hebben.”

 

Welke tegenslagen hebben jullie gehad?
Leontien: “Het sourcen in zijn geheel was ontzettend lastig. Het inkopen van kleine aantallen is zó moeilijk. Heel veel leveranciers hadden het snel over minimale afname van 10.000 stuks. Die aantallen hadden we gewoon nog niet. Dat overhalen van die leveranciers was wel een uitdaging.”

Sander: “Ja, het moment dat ik die baan opzegde zaten we in een hele positieve energie. We hadden de designs klaar en de olie gevonden en we hoefden ‘alleen nog maar’ op zoek naar de leveranciers. We dachten dat we snel online konden, maar pas vijf maanden later hadden we ons eerste sample binnen. Daardoor misten we ook de decembermaand in 2021, dat was een flinke tegenslag.”

“De aanhouder wint. Hoe irritant je ook wordt wanneer je blijft bellen, blijft vragen, blijft informeren. Je moet het echt doen.”

Wat heb je daarvan geleerd?
Leontien: “Dat de aanhouder wint. Hoe irritant je ook wordt wanneer je blijft bellen, blijft vragen, blijft informeren. Je moet het echt doen. Dat kost het meeste energie, omdat het helemaal niet leuk is om te doen, maar het is wel erg belangrijk.”

Sander: “Precies. En dat je samen de momenten moet vieren als het goed gaat, zodat je ook samen eruit kunt komen als je door een dal gaat.”

 

Hoe houden jullie zakelijk en privé gescheiden?
Sander: “Ik vind het leuk om veel met Spic’d bezig te zijn. Daarnaast heb ik de muziek met mijn band waar ik me in kan verliezen en waardoor ik echt ontspan, dus het gaat voor een groot deel automatisch.”

Leontien: “Nou, vorig jaar was best pittig. Ruud had een meer dan fulltime baan, dus daar moest ik ook in bijstaan. Nu is het rustiger, dus heb ik meer tijd. Sander en ik hebben ook afspraken gemaakt, zodat het combineren van een gezinsleven en ondernemen soepel kan verlopen.”

 

Waar halen jullie je inspiratie vandaan? 
Sander: “Ik lees best wel veel ondernemersverhalen over Nederlandse bedrijven. Denk aan Suitsupply, Rituals, van Moof. Die volg ik allemaal, dat vind ik onwijs leuk en daar haal ik veel inspiratie uit. Ieder groot bedrijf is klein begonnen en daar kan ik echt geïnspireerd door raken.”

Leontien: “Ik word echt onwijs geïnspireerd als ik naar een grote stad ga. Ik wil eropuit, die steden zien, voelen, ruiken, proeven wat er gebeurt. Daarnaast stonden we afgelopen weekend op Show Up, een beurs waar alleen maar hippe ondernemers rondliepen. Dat is ook heel inspirerend.”

1699

Dan over de Jamfabriek, hoe zijn jullie hier terechtgekomen?
Leontien: “We zitten hier nu twee jaar. Een vriend van me had in De Gruyter Fabriek gezeten en die gaf aan dat we hier eens moesten gaan kijken. Toen we dat deden voelde het meteen alsof we hier echt tussen hoorden. Die community is erg fijn.”

Sander: “De bedrijven die hier zitten passen echt bij elkaar. Het is een fijne omgeving waarin je van elkaar kunt leren en met elkaar kunt samenwerken. Wij laten onze olijfolies door het Olijfolie Instituut testen. Dat was meteen een schot in de roos qua samenwerking.”

 

En hebben jullie nog tips voor de Jamfabriek?
Sander: “Er kan een nog beter startup klimaat gecreëerd worden. Ik denk namelijk dat jonge, innovatieve foodondernemers écht iets kunnen toevoegen aan de community.”

Leontien: “Ja, bijvoorbeeld in de vorm van een startup-pakket, waar ook een coaching traject in wordt aangeboden.”

“Luister naar je innerlijke kompas. Dat geeft eigenlijk altijd aan of het klopt of niet klopt.”

De gouden tip van Leontien aan de nieuwe generatie ondernemers.

Afsluitend: wat is jullie gouden tip aan de nieuwe generatie ondernemers?
Sander: “Bied waar voor je geld. Dat is iets waar ik altijd goed over nadenk. Ben je bewust van wat je aanbiedt en wat je daarvoor vraagt. Ook met betrekking tot andere aanbieders in de markt.”

Leontien: “Luister naar je innerlijke kompas. Dat geeft eigenlijk altijd goed aan of het klopt of niet klopt.”