Binnenkijken bij The Cre8ion.Lab, van ondernemer Loek Jurres

Binnenkijken bij...

Binnenkijken bij The Cre8ion.Lab, van ondernemer Loek Jurres

22 augustus 2024

Loek Jurres (45) verhuisde op zijn 24ste van Schijndel naar Den Bosch en is volgens zichzelf een echte import-Bosschenaar, maar wel eentje die in de 21 jaar dat hij er nu woont al aardig ingeburgerd is. Loek is apentrots op de stad, vindt de Sint-Jan een prachtig monument, en vindt op stap gaan het leukst bij Barkade. Hij begon op zijn 20ste samen met een vriend The Cre8ion.Lab. Dat is door de meer dan vierentwintig jaren heen uitgegroeid tot een 25-koppige Creative Agency die een combinatie hanteert van strategie, design, development en contentcreatie. Wij vroegen hem alles over hoe hij gekomen is tot waar hij nu is, wie zijn favoriete artiest is, waar hij graag voor opstaat, wat zijn tegenslagen en successen zijn geweest én wat zijn tip is voor de nieuwe generatie ondernemers.

2391
2391

Persoonlijk beginnen: wie is je favoriete artiest? 

“Als ik echt een favoriet moet noemen, kies ik denk ik voor de diversiteit van de Beastie Boys. Die combinatie van hiphop en punk vind ik wel echt heel lekker. Maar ik moet erbij zeggen dat ik een hele brede muzieksmaak heb. Dat gaat van techno tot rock, maar ik kan ook prima vertoeven bij artiesten als Tino Martin.”

 

Waar sta je ’s ochtends voor op?

Lachend: “Ik ben niet echt een ochtendmens, dus ik ben ’s ochtends meestal vrij chagrijnig. Zeker in de wintermaanden als het nog donker is. Voordat ik kinderen had deed ik ook gewoon niet aan ochtenden. Tegenwoordig sta ik op om met de kinderen te ontbijten en ze op een plezierige manier naar school te brengen. Als je het qua uitdagingen bekijkt, sta ik graag op om te werken aan de projecten waarmee we merken next level neerzetten, ofwel vernuftige SaaS (Software as a Service)-oplossingen bouwen.”

“Als je Pearl Jam en Metallica in jouw artwork ziet staan, met de wetenschap dat er iedere dag 72.000 mensen naar kijken, dan ben ik daar wel echt heel trots op.”

Noem eens een voorbeeld van zo’n project waar je trots op bent?

“Dat is er een in de festivalsfeer en ook wel echt een ding vanuit mijn eigen jeugd. Wij mochten namelijk de rebranding doen van Pinkpop om ervoor te zorgen dat Pinkpop klaar is voor de nieuwe generatie. Als je Pearl Jam in jouw artwork ziet staan en de dag erna Metallica, in de wetenschap dat er iedere dag 72.000 mensen naar kijken, dan ben ik daar wel echt heel trots op.”

 

Pinkpop is een grote naam, wat was jullie onderscheidende vermogen in dat project?

“Er waren twee uitdagingen. De eerste was ‘weer actueel worden’ na corona. Het tweede punt was dat er minder mega-headliners zijn, omdat alles tegenwoordig veel sneller gaat. Hoe zorg je ervoor dat een festival als Pinkpop toekomstbestendig blijft in een festivallandschap met moordende concurrentie? Wij hebben besloten een film te maken waarbij we het Pinkpop-gevoel hebben uitgelegd. Wist je dat er tijdens Pinkpop natuurverschijnselen hebben plaatsgevonden? Zo zijn er aardbevingen geconstateerd tijdens Rage Against The Machine, is er een meteoriet door de dampkring geknald tijdens het festival en zijn er regenbogen als vanuit het niets komen opzetten. Daardoor zijn we het narratief gaan volgen: als Pinkpop plaatsvindt in Landgraaf, dan kun je dat in het universum waarnemen. Dan komen alle megasterren naar Landgraaf toe om hun superkrachten te ontplooien. Dat hebben we bij elkaar gezet, het broederlijke Limburgse gevoel en het Pinksterverhaal waar het vandaan komt gecombineerd. Daar is de pay-off uitgekomen: ‘Move the earth and light the sky’ en daarmee maken we het toekomstbestendig. We wilden heel graag deze klant en gelukkig wonnen we die pitch uiteindelijk. Nu bouwen we door aan een strategische positionering die toekomstgericht is.”

 

Dus je had er een flinke investering in zitten, voordat je de opdracht kreeg?

“Ja, dat is wel een beetje het vervelende van het vak. In de communicatiewereld wordt er vaak een pitch uitgeschreven, op basis waarvan bureaus dan met een voorstel moeten komen. Dat is moeilijk, omdat je het dan toch vooral moet doen met de informatie die je vanuit de buitenkant kunt vinden. Dat terwijl de pitch vaak juist wordt uitgeschreven omdat die buitenkant niet meer voldoet. Dus je moet op basis van vertrouwen een traject aangaan en je erin verdiepen: hopen dat het goed komt, ook al is de uitkomst onzeker. Bij Pinkpop hebben we er echt veel energie ingestoken, maar doorgaans doen wij eigenlijk niet mee aan zulke pitches. Daar blijven we bij weg, omdat we input en samenwerking moeten hebben om volwaardige output te kunnen leveren.”

“Toen we het bedrijf oprichtten was ik blij als we voor de lokale fotograaf mochten werken. Dat we vandaag de dag klanten als L - Founders of Loyalty, Luxaflex, Bolletje en Universiteit Leiden hebben, had ik toen niet verwacht.”

2394

Maar Pinkpop dus als klant, had je dat 24 jaar geleden verwacht?

“Toen we destijds het bedrijf oprichtten was ik blij als we voor de lokale fotograaf mochten werken. Dat we vandaag de dag voor schouwburgen, gemeenten en klanten als L. Founders, Bolletje, Luxaflex en Universiteit Leiden hebben, had ik toen niet verwacht. We ontwikkelen merken die iedereen kent en bouwen anderzijds aan online platformen die de kwaliteit van dienstverlening richting haar burgers in zo’n 80 gemeenten iedere dag verbeteren. Die mengelmoes in diversiteit van opdrachten en opdrachtgevers vind ik schitterend. Daar kom je niet zomaar. Dat is een geleidelijk proces. Je blijft ieder jaar op alle fronten de lat weer hoger leggen, nieuwe uitdagingen aangaan vanuit het gevoel dat het nog niet af is. Verder heeft het geen moment verveeld. Hoge pieken en soms diepe dalen zorgen ervoor dat het vak blijft intrigeren.”

Wat betekent succes voor jou?

“Toonaangevend werk maken, dat is succes denk ik. Dat draait niet om een award, maar om herkend en erkend worden en het verschil maken met ons werk, dat is hetgeen waar wij voor gaan. Verder hebben we onlangs voor Luxaflex de hele internationale rebranding mogen doen, verspreid over acht focuslanden. Als het dan over trots, maar ook een beetje over pijn gaat, dan kan ik vertellen dat ik nauwelijks inhoudelijk betrokken ben bij dat project. En dat gaat heel goed. Vakinhoudelijk doet dat pijn, maar als directeur ben ik echt heel trots op het team.”

En tegenslagen, heb je die gekend en welke zijn je het meest bijgebleven?

“Dan komt meteen corona omhoog, wat voor velen natuurlijk een moeilijke periode was. Je moet veel monden voeden en ineens mochten mensen niet meer naar kantoor komen en werden opdrachten bevroren. We hadden en hebben een enorm gezonde buffer als bedrijf, maar wanneer zoiets gebeurt, dan gaat het hard en lig je als ondernemer wel echt even wakker. Ik kon pas weer een beetje slapen toen de steunmaatregelen vanuit de overheid bekend werden. Achteraf viel de schade ook wel mee. Ik zag toen wel de veerkracht die we hebben als bedrijf, mede doordat we niet sectorafhankelijk zijn.”

“We hadden en hebben een enorm gezonde buffer als bedrijf, maar wanneer zoiets gebeurt, dan lig je als ondernemer wel echt even wakker.”

Over De Gruyter Fabriek, wat is de meerwaarde voor jullie om hier te zitten?

“Toen we hier kwamen voelde het alsof we in een wespennest terechtkwamen, omdat je met al je concurrenten onder een dak zit. Toen we er eenmaal inzaten, kwamen we er snel achter dat het allemaal hele andere bedrijven zijn met eigen manieren van werken. Uiteindelijk hebben we er onze identiteit nog scherper door kunnen stellen en weten we nu veel beter waar we staan in het landschap. Er zijn ook hele mooie samenwerkingen door ontstaan, zoals met Crossmarks en Persuade. Verder heeft het een mooie, creatieve uitstraling die ook echt goed werkt richting klanten en medewerkers. De laatste jaren is De Gruyter Fabriek ook actief bezig met inhoudelijke events. En of dat nou gaat over juridische zaken of over AI, het zijn allemaal evenementen waarbij je ervan baalt als je er niet bij kan zijn.”

 

Heb je nog adviezen voor de community?

“Neem de tijd voor mooie initiatieven. Ze worden niet altijd onmiddellijk opgepakt door iedereen, maar houd het vooral even vol. Mensen zijn druk en soms heeft het gewoon even nodig voordat het gaat leven.”

“Onderneem vanuit passie voor het vak. Die drijfveer zorgt ervoor dat je resultaten behaalt en obstakels overwint.”

Loeks gouden tip aan de nieuwe generatie ondernemers
2396

Om af te sluiten: wat is jouw gouden tip aan de nieuwe generatie ondernemers?

“Onderneem vanuit passie voor het vak. Die drijfveer zorgt ervoor dat je resultaten behaalt en obstakels overwint. Verder is het keihard werken, geniet dus vooral ook van de rit ernaartoe, niet alleen van het resultaat.”

meer weten over The Cre8ion.Lab?

Dank voor het invullen

Je bent bijna ingeschreven voor onze nieuwsbrief. Er is een bevestiging via e-mail naar je onderweg.